Mikä muuttuu hyvinvointiuudistuksen jälkeen-seminaari 5.10.2021 Hämeenlinna

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm: ”Mielenterveyspalvelut kuntoon”SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm, joka kertoi SDP:n aluevaalitavoitteista SDP:n Kanta-Hämeen aluevaaliseminaarissa tiistaina.

– Mielenterveyspalvelut on saatava kuntoon. Ja hoitoon on päästävä seitsemässä päivässä. Nämä on saatava kuntoon. Voidaan kysyä mihin on varaa, mutta myös mihin ei ole varaa? Meillä ei ole varaa jättää ihmisiä hoitamatta, Rönnholm kertoi. Rönnholm muistutti myös henkilöstön panoksen merkityksessä.- Alalla on monenlaisia tehtäviä ja ammattinimikkeitä. Kaikki ammattiryhmät tulee pitää mukana. Hyvinvoiva henkilöstö turvaa palveluiden laadun. Sote-alueiden tulee kyetä myös olemaa houkuttelevia työnantajia. Rönnholmin mukaan on tärkeää, että ihmiset äänestävät näissä vaaleissa, kysymys on muun muassa terveydenhuollosta, jonka äänestäjät pitävät tutkimustenkin mukaan tärkeimpänä kuntavaaliteemana.

Oma-Hämeen muutosjohtaja Jukka Lindberg kertoi Kanta-Hämeen hyvinvointialueen valmistelutilanteesta. Hämeenlinnalainen Jari Nurmi kysyi mistä sotepalveluiden tuloksellisuus tulee.- Pitäisi lähteä vaikuttavuudesta. Erikoissairaanhoidossa tätä on tutkittu ja saatu myös hallintaan. Siten saadaan rahat riittämään, Jukka Lindberg vastasi.

Kansanedustaja Tarja Filatovin puheenvuorossa pohdittiin, mistä saadaan riittävästi sote-ammattilaisia jatkossa. Alan ammattilaisista on jo työvoimapulaa. Lisäksi huomattava osa hoitohenkilöstöstä eläköityy seuraavan kymmenen vuoden aikana.- Hämeen ammattikorkeakouluun tullaan opiskelemaan Uudeltamaalta ja Pirkanmaalta. Nämä opiskelijat pitää saada jäämään tänne töihin, näin hämäläisten silmälasien läpi katsottuna, Hämeen ammattikorkeakoulun hallituksen puheenjohtajanakin toimiva Tarja Filatov totesi. Esillä on ollut ulkomaisten työntekijöiden rekrytointi sote-alan tehtäviin. Toistaiseksi nämä yritykset eivät ole laajassa mitassa onnistuneet. Filatov toivoi nykyistä laajempia hankkeita ulkomailta rekrytointiin ja samalla voisi vaikka myydä ulkomaille suomalaista koulutusosaamista.

Hämeen sosialidemokraatit ja Hämeenlinnan SOS.DEM. kunnallisjärjestö järjestivät Kohti Kanta-Hämeen hyvinvointialuetta, mikä muuttuu hyvinvointiuudistuksen jälkeen -seminaarin tiistai-iltana Hämeenlinnassa.

Kansanedustaja, Hämeenlinnan valtuuston puheenjohtaja Johannes Koskinen piti puheenvuoron kansalaisten yhdenvertaisten sosiaali- ja terveyspalveluiden ja alueellinen itsehallinnon vastakkainasettelusta. Koskinen muistutti, että kansalaisten osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien osalta lainsäädäntö jättää suhteellisen vapaat kädet hyvinvointialueille asian toteutukseen.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry pääluottamusmies Helena Pimperi kertoo hyvinvointialueuudistuksesta työntekijän näkökulmasta. Kyseessä on iso uudistus, jossa monta toimijaa liitetään yhteen. – Hyvä että tämä (uudistus) saatiin vihdoin aikaan, muuten kuntia olisi uhannut näivettyminen kasvaviin sotekuluihin. Pimperi piti uutta noin 6 000 hengen sote-organisaatiota sopivan kokoisena.

Pimperi kertasi mikä ei muutu, kun organisaatio muuttuu. Työehtosopimus lisineen ja lomaoikeuksineen ei muutu, eläkeyhtiö ei muutu ja palkkakaan ei alene.Mikä voi muuttua? – On paljon paikallisia sopimuksia, jotka voivat olla paikkakunnittain erilaisia. Saako pitkästä palveluksesta polkupyörän vai vapaapäivän, Pimperi kyseli.

Pimperin mukaan työterveyshuolto on tärkeä asia, joka tällä hetkellä kattaa sairaanhoitopiirissä vain minimin, kun taas jossain kunnassa on paljon laajempi.- Hoitajat ovat taistelleet korona-ajan etulinjassa. Se on ollut kuluttavaa. On tehty ylitöitä hälytysrahalla ja vaihdettu lomia. Nyt on mielestäni vakava paikka. Tänä vuonna on tullut irtisanoutumisia noin yksi viikossa. Osa on lähtenyt opiskelemaan ja osa on siirtynyt rekry-yrityksen kirjoille kokien saavansa vaikuttaa enemmän työhönsä. Pimperin mukaan tämä johtaa vajaisiin vuorovahvuuksiiin, jossa työntekijät parhaansa mukaan priorisoivat tehtäviä ja tekemättä jääviä töitä. Tästä syntyy hoitoväelle eettistä kuormaa.

– Päättäjillä on tässä iso vastuu. Mitä voidaan antaa olemassa olevalle henkilöstölle ”virussodasta”, Pimperi viittasi korona-aikaan ja vastasi:- Rahaa, rispektiä, hyvää johtamista ja työelämän joustoja.