
Toini Louekoski-Huttunen (Kuva: Valokuvaamo Lahdenranta)
Hollolalaiset ovat kohtalaisen tyytyväisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Erityinen tyytyväisyyden aihe on Salpakankaalle muutama vuosi sitten valmistunut Hollolan sosiaali- ja terveyskeskus. Rakennuksen suunnitteluun osallistuivat silloisen Hyvinvointiyhtymän asiantuntijat. Suunnittelussa otettiin huomioon Hyvinvointiyhtymän valmistelema perusterveydenhuollon toimintastrategia. Tiloja piti olla tarpeeksi mutta ei liikaa ja tilojen ryhmittelyn toimintaa palvelevaa. Käytävätiloja vähennettiin alkusuunnittelun jälkeen. Rakentamisessa otettiin huomioon sekin tulevaisuuden vaihtoehto, että rakennuksessa ei aina toimisikaan sosiaali- ja terveyskeskus. Nyt rakennus mahdollistaa senkin.
Hollola on joutunut luopumaan Hämeenkosken ja Vesikansan terveysasemista, mikä ei ole ollut helppo asia erityisesti ikääntyneelle väelle. Toimeen on kuitenkin tultu. Lahteen muuttaneet hollolalaiset haluavat usein säilyttää oman perusterveydenhuollon palvelut. Lahtelaisiakin on hakeutunut Hollolan perusterveydenhuollon piiriin runsaasti toista tuhatta henkilöä.
Toiveitakin on. Asiakkaat toivovat suoraa kontaktia hoitajiin. Hoidontarpeen arvioinnin takaisinsoittomenetelmä, ”yhteydenotto seuraavien arkipäivien aikana”, ei palvele asiakasta. Takaisinsoitolle voisi esim. ilmoittaa ajan. Siihen on monia käteviä menetelmiä olemassa. Ikääntyneille asiakkaille oli Hollolan terveyskeskuksessa aiemmin eläkeikäisten neuvola. Siihen toimintaan asiakkaat olivat erityisen tyytyväisiä ja se tuotti toivottua tulosta. Aluevaltuuston useat ryhmät ovatkin tehneet aloitteita ikäihmisten neuvolatoiminnan aloittamisesta hyvinvointialueella. Ikäihmiset tarvitsevat jatkuvasti ohjausta digi-palveluihin.
Hollolassa on useita hoiva- ja hoitokoteja sekä kuntoutussairaala Jalmari Jalkarannassa. Asiakas saattaa joutua vaihtamaan useitakin kertoja hoitopaikkaa monista syistä, mikä on rankkaa ikääntyneelle asiakkaalle ja omaisille. Voisikohan rauhallinen harkinta ja hoitopaikkoihin perehtyminen auttaa heti oikeaan hoitopaikkaan sijoittamisessa? Laitoshoidossa olevien vanhusten omaiset ovat huolissaan vanhuksen ravitsemuksesta. Siihen toivotaan henkilökunnan vastuullisuutta ja valvovan tahon tarkastuskäyntejä.
Hammashuollon palveluihin pääsee nopeasti ja niihin ollaan tyytyväisiä, erityisesti ”kaikki kerralla kuntoon” on hyvä. Keskussairaalan palveluihin sinänsä ollaan tyytyväisiä, mutta toimenpiteisiin jonotus kysyy kärsivällisyyttä. Laitetaan tämä yhdessä toimimaan!
TOINI LOUEKOSKI-HUTTUNEN
Aluevaltuutettu
Jaa tämä artikkeli